Klasa 4 tn na Politechnice Warszawskiej

Klasa 4 tn na Politechnice Warszawskiej

12 września 2019 r. klasa 4 tn uczestniczyła w ogólnopolskiej imprezie “V Dzień Popularyzacji Matematyki” organizowanej przez Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, przy współudziale wybitnych popularyzatorów matematyki z całego kraju.

W tym roku wydarzenie to w szczególny sposób wpisało się w obchody Jubileuszowego Roku Matematyki. Uczniowie klasy 4 tn wzięli udział w wykładach, warsztatach, pokazach o tematyce matematycznej.

Poniżej refleksje uczniów o tym wydarzeniu:

Kamil: Chciałbym zacząć od tego, że całą imprezę pt. “V Dzień Popularyzacji Matematyki”, która odbyła się dnia 12.09.2019 oceniam bardzo pozytywnie. Miałem możliwość zobaczyć po raz pierwszy jak wygląda uczelnia w środku oraz jak to wszystko funkcjonuje. Byłem również na ciekawych zajęciach. Pierwsze z nich to prowadzone przez  Wojciecha Domitrza, „Podglądamy Archimedesa – czyli o pożytkach płynących z kąpieli”. Na tych zajęciach dowiedziałem się o dziełach Archimedesa oraz o wielu rzeczach nad którymi się nie zastanawiałem np. skąd wzięła się liczba pi?

Kolejne zajęcia to wykład Marka Kordosa  „O dodatkowym wielbłądzie”. Tematem tych zajęć były zadania, które trzeba było rozwiązać innym sposobem niż zwykle jak np. zadanie z dodatkowym tytułowym wielbłądem. Zajęcia tę były bardzo interesujące i rozwijały nieszablonowe myślenie.

Bartek: W czwartek 12 września mieliśmy okazję wziąć udział w corocznym Dniu Popularyzacji Matematyki organizowanym przez wydział matematyczno-informatyczny Politechniki Warszawskiej. Jak co roku liczba chętnych na wykłady była ogromna, nic z resztą dziwnego. Wykłady były interesujące, a tematyka momentami potrafiła zaciekawić nawet tego najmniej chętnego do matematyki ucznia. W przerwie miedzy wykładami mieliśmy szansę obejrzeć stanowiska, na których wystawiało się wiele wydawnictw i nie tylko.

Mikołaj: Dzień Popularyzacji Matematyki można nazwać z pewnością udaną inicjatywą. Przyczyniły się do tego liczne wykłady, spośród których każdy mógł znaleźć coś dla siebie oraz szereg dodatkowych atrakcji jak gry planszowe czy liczne ekspozycje. Sam miałem przyjemność uczestniczyć w dwóch wykładach: o Archimedesie i jego odkryciach matematycznych, a także w wykładzie o topologii objaśniającym takie pojęcia jak torus czy butelka Kleina. Czas spędzony w Wydziale Matematyki Politechniki Warszawskiej z pewnością nie był czasem straconym. Serdecznie polecam wszystkim Dzień Popularyzacji Matematyki i zachęcam do uczestnictwa w nim w przyszłych latach.

 

Kamil: Dzień Popularyzacji Matematyki był dla mnie ciekawym przeżyciem. Duży wybór wykładów zdecydowanie pomaga w znalezieniu czegoś dla siebie. Sam uczestniczyłem w wykładach, w których między innymi dowiedziałem się o wszelakich odkryciach matematycznych Archimedesa. Z pewnością mogę polecić innym uczniom uczestnictwo w tym wspaniałym wydarzeniu.

 

Grzegorz: Na szczególną uwagę zasługuje wykład o prawach Archimedesa oraz jego sposób patrzenia na bryły obrotowe. Wykładowca nie skupił się na suchej teorii, lecz poświęcił szczególną troskę o przedstawienie nam nowej perspektywy patrzenia na bryły i ich pola. Uważam, że profesor poprzez liczne ciekawostki zaraził swoją pasją całą widownię oraz przygotował nas do następnych etapów edukacji.

 

Emanuel: 12 września byliśmy na Politechnice Warszawskiej w dzień popularyzacji matematyki. Uczestniczyłem w trzech zajęciach: Od egzaminu ósmoklasisty do matury, Wystrzałowe wisienki i O przestrzeniach nie tylko trójwymiarowych. Najbardziej zaciekawiły mnie trzecie zajęcia. Mówiły o sferze i torusie, krótko mówiąc, są to obiekty służące do ilustracji i wyjaśniania wielu zagadnień matematycznych. Są to w pewnym sensie dwuwymiarowe odpowiedniki okręgu.

Szymon: Dzień Popularyzacji Matematyki na Politechnice był dla mnie kolejnym wydarzeniem, na którym nie brakowało ciekawych wykładów. Uczestniczyłem w wykładach z wielowymiarowości. Dowiedziałem się ciekawych informacji o Torusie oraz Butelce Kleina. Zaciekawiła mnie również wzmianka o wieloświatach, o których chętnie dowiedziałbym się czegoś więcej. Dzień ten jest bardzo otwarty dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Prowadzone są różne wykłady, warsztaty czy też prowadzona jest sprzedaż książek z materiałami wartymi uwagi. Polecenie pójścia i posłuchania lub wzięcia udziału w warsztatach jest oczywistą sprawą.

 Igor: DPM to Wycieczka w n-ty wymiar!: geometria w przestrzeniach euklidesowych, wykorzystanie brył foremnych w dowolnych wymiarach. O przestrzeniach nie tylko trójwymiarowych: sfera i torus jako dwuwymiarowe odpowiedniki okręgu. Wykłady interesujące, prowadzone w ciekawej formie!